چرا دختران و کودکان‌تان زبان برنامه نویسی را بیاموزند؟

چرا دختران و کودکان‌تان زبان برنامه نویسی را بیاموزند؟
مسعود مسعودی

پوهنیار مسعود مسعودی؛ دانشجوی دکتورا در هند

کودنگ یا زبان برنامه‌نویسی کمپیوتر عبارت از پروسه ارائه دستورات جهت انجام یک کار مشخص به کمپیوتر می‌باشد. یعنی وقتی ما بخواهیم برنامه را در کمپیوتر اجرا و استفاده کنیم  نیاز داریم آن برنامه را با استفاده از یکی از زبان‌های کمپیوتری مانند جاوا، پایتون و غیره کود نویسی کنیم تا برنامه مورد نظر قابل استفاده گردد.

عصر امروزی عصر تکنالوژی است و ما در عصری زندگی می کنیم که شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در عرصه علم ، ساینس و  تلفن‌های هوشمند تا موترهای اتومات و بدون دریور می‌باشیم، این همه سهولت‌های تکنالوژیکی بدون کودکردن امکان پذیر نیست. بنابرین وقت آن رسیده است تا دختران و اطفال خویش را آماده ساخته و برای آنها انگیزه دهیم تا در قسمت یادگیری زبان برنامه نویسی کمپیوترعلاقمندی پیدا کنند. زیرا کودینگ یا برنامه‌نویسی ذهن دختران و اطفال را تقویت بخشیده آن‌ها را قادر می‌سازند تا با استفاده از تکنالوژی چیزهای جدید را ایجاد ، طراحی و انکشاف دهند.  از جانب دیگر علاقه و مهارت‌های بیشتر دختران در بخش کمپیوترساینس و انجنیرینگ باعث می‌شود تا بطور بالقوه فاصله‌های جنسیتی را در آموزش تکنالوژی کاهش دهد.

در حقیقت، برنامه‌نویسی به دختران کمک می‌کند  تا مهارت‌های  مختلف علمی را در هر سطح ایجاد کرده  و نیز مهارت‌های اساسی زندگی شان‌را در محیط کاری مانند سازمان‌ها و حل مسائل مربوطه بلند ببرند.

مهمتر از همه، کودنگ یا برنامه‌نویسی باعث ایجاد اعتماد به نفس در بین اطفال می‌شود. مطالعات نشان می دهد  که اعتماد به نفس دختران بین سن 8 تا 14 کاهش می‌یابد و آن‌ها با کودکردن و تحمل اشتباهات که در هنگام کودنگ متقبل می‌شوند اعتماد به نقس خود را تقویت بخشند.

در ذیل به پیام مادر میا که از دوران طفلیت به آموزش برنامه‌نویسی پرداخته است توجه نموده و از آن بخاطر تشویق و انگیزه اطفال خویش جهت آموختن یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده باید نمود.

“من به این باور هستم که میا باید در اوایل و زودتر از حالا به آموزش زبان برنامه‌نویسی یا کودینگ معلومات حاصل  می‌کرد  تا بتواند مشکلات خود را خودش حل کرده،  در حالی که او یک دختر است و جوان است چیزی نباید مانع انجام فعالیت‌های او شود. من در وجود دخترم از زمان آموختن زبان برنامه‌نویسی تغییرات خیلی مثبتی را مشاهده می‌کنم و موصوف فعلا با اعتماد به نفس بالا در حل مشکلات زندگی خود عمل می‌کند. روی این اصل من آموزش زبان برنامه نویسی را برای همه از آوان طفلیت توصیه می‌کنم.”

نکته اصلی که بتواند دختران و اطفال  را علاقمند کمپیوترساینس نماید تشویق و وادار کردن آن‌ها به ساختن  چیزی از جمله حل مسایل ابتدائی، ساختن بازی‌های ساده و غیره  می‌باشد، بنا زمینه را برای  آن‌ها مساعد ساخت تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، کودنگ، دیزاین و هنری دیگری که در وجود شان نهفته است چیزی بسازند، مهمتر از همه برای آن‌ها مسیر یادگری واستفاده تکنالوژی را فراهم ساخته تا اعتماد به نفس و قدرت ذهنی شان بیشتر گردد.

در ذیل می پردازیم به یکی از تجربه‌های دختری بنام لیلی و چگونگی فعالیت‌های شان در بخش آموختن کودنگ و استفاده از تکنالوژی.

“در ابتدا من فقط نقاشی می‌کردم، اما بعد از آن دیدم نوار کوچکی را که با استفاده از آن  می‌توانید کلمات را در حرکت آورده، صحبت کرده و پیش زمینه را تغییر دهید، بنابراین من آن را امتحان کردم. در اوایل، من فکر می‌کردم که واقعاً کار مشکل است، ولی بعدا با پشت کار و علاقمندی که نسبت به استفاده تکنالوژی داشتم آن‌را طراحی و امتحان کردم، واکنون من قادر به ساخت برنامه‌های مختلف کمپیوتری هستم.”

علاوه بر بسیاری از کاربردهای عملی و نوآورانه کدنگ در جهان امروز، کودنگ یک وسیله موثر برای ایجاد خلاقیت‌های نوین نیز می‌باشد.  به همین منظور، با آموزش برنامه نویسی دختران و اطفال شما قادر می‌شوند تا با مهارت‌های جدید هر آن چیزی را که تصور می‌کنند بسازند.

دختران و اطفال‌تان را تشویق به برنامه نویسی کنید

چگونه به دختران و اطفال تان کمک می کنید تا از برنامه نویسی به عنوان یک منبع خلاق استفاده کنند؟ پاسخ این سوال خیلی ساده است به آن‌ها فرصت دهید تا هر چه زودتر به آموزش آن شروع کنند و بیشتر روی آن تمرکز نمایند، از سوی دیگر پسران برنامه‌نویسی را در سن کمتر با بازی کردن برنامه‌های مختلف کمپیوتری  در ایام کودکی و اغلب از طریق فعالیت‌هایی که به طور سنتی  با اطرفیان خود انجام می‌دهند زودتر می آموزند، ولی از جانب دیگر دختران که در دوره‌های متوسطه شروع به یادگیری برنامه نویسی می‌کنند کمتر علاقه پیدا می‌کنند و نیز باعث دلسردی ایشان می‌گردند. پس در مورد فعالیت‌ها و بازی‌های که دختران و پسران شما به آن علاقه دارد فکر کرده  و برای شان فرصت دهید تا با انجام فعالیت‌های موجوده  مسیری برای برنامه‌نویسی را دریابند.

دختران شما  از داستان پردازی لذت می برند

دختران خوش دارند تا بین هم داستان‌های مختلف را شریک سازند آن‌ها عاشق گفتن داستان‌ها هستند، تحقیقات نشان داده است، دختران که علاقه به داستان دارند بیشتر در برنامه نویسی موفق هستند و آن‌ها با استفاده از برنامه‌نویسی توان کود کردن داستان‌های شان را پیدا می‌کنند و می‌توانند داستان‌های موجود خویش را بشکل انیمیشن دیزاین کرده هم خود و هم دیگران بشکل موثر از آن استفاده کند.

دختران و اطفال شما می‌خواهند جهان را تغییر دهند

دختران و اطفال که مفکوره‌های بی‌شمار  بخاطر تغیر جهان به یک مکان بهتر دارند، برنامه‌نویسی وسیله مناسب و یک پلت فارم موثر برای آن‌ها بشمار رفته تا پیام خود را از آن طریق گسترش دهند، درضمن آنچه بخاطر رشد جامعه خویش در نظر دارند جنبه عملی بخشند.

دختران و اطفال شما خوش دارند گم بازی کنند

اگر دختر و طفل شما دوست دارد وقت خود را در بازی گم‌ها مختلف سپری کند آن‌ها را تشویق کرده و انگیزه دهید به جای مصرف کننده نقش یک سازنده و انکشاف دهنده را پیدا کنند. به آن‌ها بیاموزانید که خود قادر به ساختن گم‌های بهتر از این هستند ولی شرط آن آموختن یکی از زبان‌های برنامه نویسی است، آن‌ها با این گفتار سراسیمه شده و تلاش می‌کنند تا زبان مورد ضرورت را به زودترین فرصت بیاموزند، این کار را من شخصا بالای ایمان جان و مدیحه جان تجربه کردم و آن‌ها در مدت یک هفته بیشترین موارد زبان برنامه‌نویسی جاوا را آموختن و امروز از صبح وقت تا شام مصروف آموختن و انکشاف برنامه‌های کوچک کمپیوتری هستند حتی روزها خوردن نان چاشت خود را فراموش می‌کنند، زیرا آموزش زبان برنامه‌نویسی خود نوع از بازی‌های دلچسپ است که اگر یکبار مسیر خویش را پیدا کردیم دیگر از آن مسیر منحرف شدن کار ناممکن است. از سوی دیگر اطفال خوش دارند گم‌های ساخته شده خود را با دوستان خود شریک سازند و این کار حس بهتری برای شان می‌دهد تا بتوانند گم‌های مختلف و بهتری در آینده بسازند.

در ذیل پیام دخترم مدیحه جان را یکجا بخوانش می‌گیریم.

“اگر من کود کنم، من می‌توانم گم‌های مورد علاقه خود را بسازم و از آن لذت ببرم، پس من به کمک پدرم شروع به آموزش زبان برنامه نویسی جاوا کردم و امروز بسیاری موضوعات را در بخش زبان‌های کمپیوتری و عملکرد تکنالوژی‌ها آموختم.”

دختر و پسر شما خلاق هستند

آیا دخترو پسر شما بیشتر اوقات خود را در  تلاش‌های خلاقانه و هنری به مصرف می رساند؟

در صورت بلی، برنامه‌نویسی به وی کمک می‌کند تا راه‌های جدید خود را ترسیم کرده و خود را به دیگران اظهار کنند زیرا از یک سو برنامه‌نویسی خود نوع از سرگرمی است و از سوی دیگر باعث رشد ذهنیت و ذکاوت آن‌ها شده و توانائی پیدا می‌کنند تا هر آن چیزی را که تصور می‌کنند برنامه‌نویسی کرده و صحنه سازی کنند.

در ذیل پیام ایمان جان پسرم را در باره جذابیت و اهمیت زبان برنامه‌نویسی با هم یکجا می‌خوانیم.

“به نظر من برنامه‌نویسی و کودنویسی کاملا یک سرگرمی خوب و جذاب است، از یک‌سو برای ما توانائی ساختن برنامه‌های مختلف را می‌دهد و از سوی دیگر یک چیز غیر کارا  را به یک چیز خاص تبدیل می‌کند که این کار واقعا لذت خاص دارد، من فکر می‌کنم که با کود نویسی همه چیز امکان پذیر است.”

دختر و پسر شما یادگیرنده خوب و سریع هستند

طبق تحقیقات انجام شده بخش مهم از رشد و  تکامل مغز انسان طی دوره کودکی می‌باشد، همین سال‌های ابتدایی زمان حیاتی  و مهم را در رشد و تکامل انسان‌ها  و به ویژه کارایی ذهن وی را تشکیل می دهد. کودکان شما در این دوران مهارت‌های متعددی را فرا می‌گیرند که به منظور عملکرد تقویتی آن‌ها در آینده ضروری خواهند بود. از سوی دیگر، دختران در مجموع خوبتر و بهتر می‌آموزند. آن‌ها توانائی خوبی برای آموختن دارند برای آن‌ها فرصت دهید تا از استعدادهای نهفته خویش برای سلامتی جامعه و خویش استفاده موثر کنند، دختران و پسران زمانی بهتر یاد می‌گیرند که زمینه فعالیت‌های عملی و حقیقی برای شان فراهم گردد. آن‌ها را باید با کارهای عملی مشغول ساخت تا زودتر بیاموزند.

روی هم رفته بهترین وسیله برای آموختن برنامه نویسی استفاده از ربات و یک مربی خوب است بیشتر اطفال در دوره ابتدائی مکتب خویش قادر به ساختن برنامه‌های مانند Drone) ) می‌باشند وقتی می‌بینند آنچه را که کود کردن در مقابل چشمان شان کاری را انجام می‌دهد بیشتر از هرچیز دیگر برای شان هیجان آور و لذت بخش تمام می‌شود.

در ذیل پیام یکتن از استادان اطفال بخش برنامه نویسی را یکجا باهم می‌خوانیم، هدف از این پیام توانایی دختران را نشان می‌دهند که وسیله دست ساخت خویش را بدون کدام اشتباه مورد آزمایش قرار می‌دهند.

“در طی یک ماه گذشته، من اعتماد به نفس آن‌ها را در ساختن وسیله بدون سر نشین دیدم آنها وسیله دست ساخته خویش را در اطراف اطاق به پرواز در آوردن بدون این‌که با هیچ موانع برخورد کند .”

از آن جائی‌که اولین پروگرامر دختری بنام ادا بود باید گفت که بهترین مسلک و سرگرمی برای دختران آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی بوده و از سوی دیگر می‌توانند از خانه بطور انفرادی برنامه های مختلف را انکشاف دهند و در دیجیتل سازی جامعه خویش سهم ارزنده داشته باشند.

نتیجه گیری

آنچه از این بحث بدست آوردیم ارزش زبان‌های برنامه نویسی در رشد و پیشرفت جامعه و انسان‌ها بود، برای آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی نیازاست تا از دوران کودکی سعی به خرچ دهیم تا در آینده پروگرامر موفق ببار آمده و نیز مصدر خدمت در جامعه خود گردیده و جامعه را بسوی دیجیتل شدن سوق دهیم، از سوی دیگر چون خود زبان برنامه‌نویسی یک هنر است پس هر شخصی که علاقه به یاد گیری آن داشته باشد و در هر سن سال که باشد می‌توانند آنرا یاد بگیرند و از فعالیت‌های دیجیتلی جامعه خود و  دنیا بیشتر باخبر و واقف گردند.

موضوع مهم دیگری که باید یاد آور شد، اطفال زمانی می‌توانند این هنر را به سادگی بیاموزند که والدین شان در این عرصه همرای شان همکار بوده و زمینه آموزش آن را برای شان مساعد سازند.

نکته اخیراین‌که، آموزش زبان برنامه نویسی اعتماد به نفس اطفال را تقویت می‌بخشد و برای آنها فرصت می‌دهد تا با اعتماد کامل در حل امور زندگی خود موفق باشند.

 

 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Top Reviews